Machaj aż po Nil, czyli autostopem przez świat

Moje małe i duże podróże

Wpisy otagowane : tabasco

Zatoka Meksykanska, powrót do San Cristobal de las Casas i "gówniany" workaway.

nilek2609

Miejsce było na tyle przypałowe, że wstaliśmy chwilę po piątej, cofnęliśmy się nieco na CirkleK żeby napić się kawy i po 7 zaczęliśmy łapać stopa. Tabasco jednak nie jest rajem autostopowym, więc dwie godziny później wzięliśmy autobus do Villahermosa. Niestety przespaliśmy nasz zjazd i wysiedliśmy dopiero dwa kilometry dalej, a że nie chciało nam się drałować, to poszliśmy inną drogą próbując tam swoich sił. No i wyszło tak, że utknęliśmy... Dopiero po jakichś dwóch godzinach udało się zatrzymać jakiegoś pick upa, którego kierowca obiecał podrzucić nas kolejne dwa kilometry dalej na główny wyjazd. Lecz chyba nie do końca zrozumiał o co nam chodzi i zrobiliśmy wspólnie dobre 15 km w całkowicie przeciwnym kierunku, a z jadącego pick upa nie będziemy przecież skakać. No ale cóż poradzić, wylądowaliśmy tam i trzeba było sobie jakoś radzić, przeszliśmy na drugą stronę drogi, a tam z pomocą przyszli technicy z CCTV, którzy zabrali nas z powrotem w to samo miejsce z którego startowaliśmy rano (objechaliśmy całe miasto dookoła). W końcu po raz kolejny wzięliśmy colectivo, tym razem na skrzyżowanie z miastem Frontera, skąd mieliśmy już zaledwie dwadzieścia parę kilometrów do campingu który znalazłem u wujka Google.

I tak o piętnastej byliśmy u celu, okolica okazała się totalnie inna niż się spodziewaliśmy, zero czegokolwiek, nie było sklepów, najmniejszego comedora, czy zwykłej budki z jedzeniem. Zaledwie pięć minut później siedzieliśmy na jedynym pick upie i staraliśmy się znaleźć coś innego, bardziej normalnego. Wszystko jednak potoczyło się inaczej, jakiś czas później złapaliśmy innego kierowcę, który powiedział że najlepsze co możemy zrobić, to pójść do hotelu w Paraiso (tam nas zawiózł) i kolejnego dnia uciekać jak najdalej z Tabasco. Z tego co nam mówił, to wszystko w okolicy zmieniło się dwa lata temu, gdy pomniejsze karierę narkotykowe postanowiły się tu "przeprowadzić" i wtedy zrobiło się niebezpiecznie, więc turyści omijają ten stan szerokim łukiem (o czym nie wiedzieliśmy).. Erik zostawił nas w centrum miasta, gdzie zrobiliśmy rundkę po niezbyt tanich hotelach, więc postanowiliśmy zawinąć ogon pierwszym lepszym autobusem jak najdalej się dało. Niestety na dworcu ADO mieliśmy do wyboru jedynie trzy opcje, które niezbyt nas urządzały, ale gdzieś trzeba było się ruszyć. I tak po kilku godzinach wylądowaliśmy spowrotem w Villahermosa, tam musieliśmy już wziąć jakiś normalny nocleg, żeby do porządku się ogarnąć po tych paru dniach.

Mieliśmy jeszcze kilka dni do startu pracy na farmie, ale stwierdziliśmy że najlepszą opcją będzie powrót do San Cristobal de las Casas już teraz. Ruszyliśmy w dalszą drogę z samego rana i na kilka aut dojechaliśmy do jakiejś dziury w górach, zaledwie 60 km od celu. Dawno nie byliśmy w takim miejscu, z którego musieliśmy po prostu uciekać i to dość szybko. Idąc w stronę wylotówki, zaczęło nas gonić kilku niezbyt przyjaźnie wyglądających typów, całe szczęście ktoś nas zgarnął i nie zdążyli dobiec. W kolejnej dziurze trafiliśmy na równie przypałowe osoby, ale o tym nawet nie pisze, bo i tak byście nie uwierzyli. Jednak później poszło już z górki, złapaliśmy ostatnie auto tego dnia, którym tragicznymi górskimi drogami dojechaliśmy do San Cristobal. Półgodzinny spacer do centrum, tam zjedliśmy kolację i taksówką pojechaliśmy na drugi koniec miasta do Cabanii, gdzie wynajęliśmy pokój na kolejne trzy dni.

W końcu mogliśmy do porządku wypocząć i ogarnąć jakoś rzeczy, szczególnie namiot, któremu nieco się zatęchło. Zanieśliśmy nawet pranie do pralni, żeby wyglądało porządnie po tych kilku tygodniach prania w zlewie. I tak naprawdę nie robiliśmy później nic szczególnego, większość czasu spędziliśmy w mieście i krążyliśmy po targach szukając rzeczy na farmę. Później masowe pobieranie filmów, na miejscu trzeba było coś robić, a że nie ma tam internetu, ani zasięgu, to jakoś trzeba było się zabezpieczyć. Dopiero w czwartek wszystko się zaczęło, po śniadaniu dostaliśmy maila z informacją że mamy być na miejscu po południu, więc po południu spakowaliśmy wszystkie rzeczy i pojechaliśmy do centrum. Po 15 jeszcze szybka wizyta w bankomacie i pojechaliśmy busem do Nuevo Zinacantan. Stamtąd mieliśmy iść już piechotą, albo stopem, ale po kilometrze odpuściliśmy, drogą przez góry była za ciężka. Jakieś pół godziny pojechaliśmy dalej jedyną przejeżdżającą taksówką za całe 30 peso :). Ranczo wyglądało całkiem fajnie, od razu przywitały nas wszystkie zwierzęta, a chwilę później Stefani (żona właścicielia). Pokazała nam miejsca do spania, wyjaśniła większość zasad panujących na ranczo i zajęła się swoją robotą a my w tym czasie zapoznawaliśmy się z Adamem (Kanadyjczyk), który podobnie jak my przyjechał na wolontariat.

Pierwszy dzień pracy zapowiadał się dość fajnie, wstaliśmy chwilę po siódmej, zjedliśmy śniadanie z Adamem, a godzinę później kalosze na nogi i startujemy. Nie sądziłem że az tyle tego będzie, przez kolejne pięć godzin nie robiliśmy nic innego jak czyszczenie końskich boksów i ogarnianie porządku na całym terenie rancza. Koniec końców po tych kilku godzinach wywieźliśmy z Moniką aż 25 pełnych taczek gnoju.. Później zjedliśmy obiad (wegetariański..) wspólnie z całą rodziną gospodarzy i poszliśmy nieco odpocząć w naszym Bunk House. Wieczorem winko i kolacja z parką Hiszpańsko-Niemiecką, a później spać.

Drugi dzień pracy nie był już tak kolorowy, zakwasy na całym ciele, średnie chęci do pracy od zasiedzenia, ale trzeba było się ruszyć. Na początku zaczęliśmy podobnie jak wczoraj od śniadania i sprzątania obejścia, tym razem zajęło to zaledwie pół godziny, ale później czekała nas gorsza robota. Myśleliśmy że będziemy się zajmować głównie zwierzętami i będę mógł się czegoś nauczyć, coś zbudować, tak jak pisali nam na workawayu, a tu się okazuje że nic z tych rzeczy. Po porannych porządkach, Sam zagonił nas do kopania melioracji na pastwisku... Więc po kilku godzinach byliśmy totalnie wypompowani z energii, nawet trawa na obiedzie nic nie pomogła, jeszcze bardziej człowiek siły nie miał, nie wiem jak ludzie mogą tak żyć przez lata bez jakiegokolwiek mięsa. Popołudnie miało być bardziej obiecujące, Adam miał jeździć konno, ale nawet on się nie załapał, bo przyjechało sporo klientów, więc siedzieliśmy u siebie i po prostu odpoczywaliśmy. Dopiero po południu razem z Moniką poszliśmy się przejść na spacer po okolicy, który zmienił się w pogoń za przerośniętym chihuahuą o imieniu Tortoro. Później kolacja w polskim wydaniu, kilka filmów dla relaksu i spać.

Kolejne dni zapowiadały się dość podobnie, za każdym razem każdy zaczynał się od sprzatnięcia obejścia i innych prac (np. sprzątania suchych toalet po gosciach), których nikt nie zamierzał robić. Przyjechaliśmy w to miejsce z myślą o jeździe konnej (w moim przypadku nauce), budowaniu i pomocy przy zwierzętach, ale póki co wszystko sprowadzało się do gówna.. Robiliśmy najgorszą robotę, za którą dostawaliśmy garść trawy na obiad (o śniadaniu zapomnieli całkowicie) i zero dobrego słowa, co powoli nas doprowadzało do szału. Niby nie powinno, bo sami tu przyjechaliśmy z chęcią pracy, ale nie licząc Adama, jako jedyni coś robiliśmy na farmie. Sam z żoną mieli w większości robotę głęboko w poważaniu, nie mówiąc już o ich córkach, które całe dnie spędzały w domu, jedynie od czasu do czasu kontrolując czyjąś pracę. Nasz zapał malał z każdym dniem, podobnie jak chęć pozostania w tym miejscu na dłużej. Więc w czasie wolnym, jeździliśmy do San Cristobal szukać innych miejsc, gdzie po prostu mogło by być lepiej.

Dopiero po tygodniu Sam chyba w końcu zauważył że nadajemy się do czegoś więcej i dostaliśmy swój własny projekt do zrobienia. Jego celem było doprowadzenie ich zapuszczonego ogrodu warzywnego do porządnego stanu. Co tak naprawdę wymagało postawienia go od podstaw i po sadzenia nowych warzyw, a że lubię to robić, więc mieliśmy z tego trochę radosci. Tym razem nie zamierzaliśmy się z niczym śpieszyć, żeby wyszło idealnie, tak jak byśmy to robili dla siebie. I tak nie cały tydzień później wszystko było gotowe, nawet system samo nawadniający. Byliśmy z siebie zadowoleni, czego jednak nie można powiedzieć o właścicielach, którzy postanowili zobaczyć efekty naszej pracy dopiero po kilku dniach, wtedy też usłyszeliśmy że wygląda "ładnie". Wtedy też postanowiliśmy na dobre pożegnać się z tym miejscem, o czym ich poinformowaliśmy. Żeby było zabawniej, w końcu zauważyli że tu jesteśmy i należą się nam jakieś podziękowania, gdybyście widzieli jak zaczęli koło nas skakać.

Nagle wszystko diametralnie się zmieniło (szkoda że tak pozni), zaczęli być mili, pytać o różne rzeczy, można rzec że nawet radzili się w niektórych sprawach. Jednego wieczoru wysłali nawet jednego z ich przyjaciół z Japonii (uczył ich córkę i jeździł tu konno) żeby z nami posiedział przy winie i wypytał o co się tylko da. Dostał do tego zadania nawet pół butelki wina, niestety widać było o co chodzi od pierwszej chwili i nie udało mu się ugrać kilku kolejnych dni naszego pobytu. Gdyby tylko zaczęli tak od początku, z uśmiechem, zaufaniem i kilkoma małymi słowami, to może i skończyło by się to przyjaźnią, a wyszło jak wyszło. Z jednej strony cieszyliśmy się, że po 12 dniach opuszczamy to miejsce, jednocześnie byliśmy smutni bo musimy opuścić tą bandę najfajniejszych zwierzaków, które latały po całym terenie.