Machaj aż po Nil, czyli autostopem przez świat

Moje małe i duże podróże

Mexico City

nilek2609

Niezbyt chętnie opuszczaliśmy dom naszych nowych przyjaciół, ale trzeba było ruszać dalej przed siebie. Wspólnie zjedliśmy śniadanie, trochę po polsku, bo jak to bywa, po wczorajszym obiedzie dość sporo zostało, a tutaj nic się nie marnuje. Do tego Hojuela (tradycyjne wafle świąteczne) i przed jedenastą pożegnaliśmy się ze wszystkimi. Czekała nas długa droga, więc wpadliśmy jeszcze do chedraui po jakieś zapasy. Ze sklepu przeszliśmy się dwa kilometry dalej Panamerikaną, do w miarę dobrego miejsca, gdzie mogliśmy zacząć łapać. Zaledwie po kilku minutach podeszła do nas parka i poradzili żebyśmy się przenieśli kilka kilometrów dalej na rozjazd. Mówili że nikt nas stąd nie zabierze, coś wspomnieli o taksówce i kazali iść za nimi. Po chwili zatrzymali pierwszą lepszą, pogadali z kierowcą i jakby to było dla nich normalne, Akita po prostu zapłaciła nam za transport. Próbowaliśmy oddawać, ale odmawiała życząc szczęścia i spokojnej drogi. Tak to nas zatkało, że nie wiedzieliśmy co powiedzieć, więc jedynie podziękowaliśmy.

I faktycznie mieli rację, niecałe pół godziny później złapaliśmy pick upa w dalszą drogę. Po kilkunastu kilometrach kierowca zarządził przesiadkę do środka, ponoć miało padać. Opcja wydawała się dość dobra, ale po ponad godzinnej jeździe z Moniką na kolanach, po wyjściu nie mogłem chodzić przez jakiś czas. Kierowca wysadził nas w górach przed bramkami i tam polowaliśmy dalej na Mexico City.

Około godzinę zajęło nam złapanie stopa w tym parszywym miejscu, liczyliśmy głównie na osobówki przez federalną która czatowała na bramkach, ale dla jednego z tirowców najwyraźniej nie było to problemem i zabrał nas do szoferki zaraz pod ich nosem. Mimo ostatniej akcji z kierowcą, postanowiliśmy zaryzykować i przejechać całą trasę, nawet w nocy, szczególnie że nie widzieliśmy przed zmrokiem żadnego dobrego miejsca do rozłożenia namiotu. Koło 18, zatrzymaliśmy się na kolację z potężną porcją kawy, żeby przypadkiem nie usnąć jak ostatnio. Kierowca wziął jeszcze prysznic i godzinę później byliśmy dalej w drodze.

Tym razem dogadać się było ciężej niż z poprzednim kierowcą, ale coś tam udało nam się o okolicy dowiedzieć. Region Veracruz, przez który jechaliśmy, jest największym producentem plantanów (banany) i trzciny cukrowej, eksportują je na cały Meksyk. Po drodze mijaliśmy setki sadów, trochę dziwne było jedynie to że tylko część trasy pokonaliśmy autostradą. Patrząc na mapę, zrobiliśmy niezły zygzak, ale im bliżej celu, tym lepiej, nie było ważne jaką drogą. Gdyby nie ten kierowca, to nie przejechalibyśmy pewnie połowy trasy tego dnia.

Koło północy zajechaliśmy na jeden z punktów widokowych na 2460 metrów, nie było zbyt wiele widać, ale patrząc na wysokość, perspektywa nocki w namiocie nas nieco przerażała. Przed pierwszą zatrzymała nas jeszcze policja federalna (wyglądają najmniej przyjemnie ze wszystkich), spodziewaliśmy się jakichś problemów, ale szybko poszło i jechaliśmy dalej. Około 80 km przed Pueblą czekał nas koniec trasy, jednak kierowca patrząc za okno stwierdził że możemy spać w środku i mamy do dyspozycji górne kojo, dostaliśmy nawet ekstra kocyk. Mimo że wyciągnęliśmy jeszcze śpiwór, na niewiele się to zdało, w środku robiło się coraz zimniej, ale przynajmniej nie tak jak by było w namiocie.

Wstaliśmy jakoś po szóstej, pożegnaliśmy się i kilka minut później złapaliśmy busa na przedmieścia Puebli. Przez jakiś czas nie potrafiliśmy się ogarnąć, w autobusie miejskim zapłaciłem jakiemuś lewemu gościowi 20 peso za przejazd, trochę przepłaciliśmy, ale przynajmniej nie trzeba było dylać siedem kilometrów. Miasto niezbyt zachęcało do pobytu, wszędzie smród, brud itd. Jedynie ścisłe centrum miasta było ładne i dość zadbane. Rozejrzeliśmy się jedynie po sklepach, zjedliśmy śniadanie i poszliśmy posiedzieć w parku na internecie, żeby do pożądku ogarnąć co mamy zesobą zrobić. Więc możnapowiedzieć że w Pueblispędziliśmy bezsensownie kilka godzin.

Koło południa miejskim autobusem dojechaliśmy na dworzec i z tamtąd już autokarem do Mexico City. Nie było sensu się męczyć z wydostaniem z tak wielkiego miasta, szczególnie że czekało nas jeszcze większe. A biorąc autokar lądowaliśmy w samym centrum, co oszczędzało nam sporo czasu i nerwówki. Hotel mieliśmy już zabukowany, Booking dał na tylefajną promocje, że pobyt de facto wychodzi nas za darmo, więc od razu wzięliśmy na dwa dni. Później się pomyśli co i jakdalej.

Na miejscu byliśmy koło 16, złapałem gdzieś wifi, ogarnęliśmy trasę do hotelu i wiśta do metra. Co chwilę odjeżdżały pełne składy, więc z plecakami nie było co się pchać. Najpierw jeden, później drugi, przy kolejnym okazało się że na cel obrali nas sobie kieszonkowcy. Widzieliśmy że kilku cały czas nas obserwuje, jednocześnie trzymali się blisko z każdej strony, gdy zmienialiśmy miejsce, od razu ruszali za nami. Po którejś takiej roszadzie zainteresowali się również policjanci, wiedzieli od razu o co chodzi i pod eskortą zaprowadzili nas do innej strefy, gdzie mają dostęp tylko kobiety z dziećmi, skąd na spokojnie mogliśmy odjechać. W razie problemu zawsze mamy o to prosić patrol.

Hotel faktycznie był blisko centrum, z Hidalgo (stacja metra) do Polly mieliśmy zaledwie kilka minut. Dookoła sporo sklepików (pod jednym "Don Corleone"), park i cała ulica prostytutek, aż do samego hotelu. Pod wejściem jeszcze kilku transwestytów, po prostu bajka xD. Ale co tam, ważne że czysto i tanio. Zostawiliśmy rzeczy i po krótkim odpoczynkuruszyliśmy w miasto. Nie było zbyt wiele czasu ale zdązyliśmy obejść okolicę Pałacu Belaz Artez i targ książki który rozstawili obok. Szkoda że nie znamy perfekcyjnie hiszpańskiego, ksiązki kosztowały od 10 do 120 peso, więc śmieszne pieniądze. Co ciekawe, na wielu stoiskach leżało ich masę o tematyce satanistycznej. Zwiedziliśmy jeszcze budy z jedzeniem, po obserwowałem rozgrywki szachowe przy muzeum Diego Rivery i wróciliśmy do hotelu pożądnie się wyspać.

Kolejny dzień zaczęliśmy bardzo wcześnie żeby jak najwięcej zobaczyć. Nie było sęsu jeść od rana tuńczyka, skoro tyle dobroci mamy w okolicy, więc na śniadaniu zadokowaliśmy się przy hidalgo. Skąd później przez park poszliśmy kilka przecznic dalej do centrum i metrem na drógi koniec miasta poszukać gazu w Decathlonie (jeden z zaledwie kilku w Meksyku). Niestety nic z tego nie wyszło, nie można było go nawet zamówić, więc zawiedzeni stratączasu wróciliśmy do centrum zwiedzać.

Przypadkiem trafiliśmy na budkę z informację turystyczną, facet łamanym angielskim powiedziałnam conieco o okolicy i dał mapę miasta. Okazało się że za darmo możemy wejść na treny Pałacu Narodowego i w większości możemy go zwiedzić, gdyby nie informacja, nigdy byśmy nawet o tym nie pomyśleli. Po wizycie tam mogę powiedzieć tylko jedno, to miejsce powinno być na liście każdego kto odwiedzi miasto Meksyk. W środku jest wiele murali Diego Rivery, można zobaczyć Parlament (jest kilka razy mniejszy od naszego, można? MOŻNA!), do tego kilka razy dziennie, o pełnych godzinach w specjalnym pomieszczeniu jest wyświetlana historia Meksyku od czasów Majów/Azteków do chwili obecnej. Jedna z najlepszych atrakcji tego miejsca naszym zdaniem. Na wejściu nie przestraszcie się jedynie wojska, polecam też wszystkie ostre przedmioty, albo gaz pieprzowy zostawić w hotelu, jeśli jednak ktoś zapomni, zawsze można je zostawić w przechowalni (Meksyk mocno...).

Po dwóch godzinach zwiedzania pałacu przenieśliśmy się do katedry Sagrario Metropolitano, której osobiście nie polecamy, z zewnątrz robi wrażenie, ale w środku nic nadzwyczajnego. Ciekawiej było obok, gdzie meksykanie przebrani za Azteków odpędzali złe moce i oczyszczali organizm za pieniążka (sporo mieli chętnych). Trochę czasu nam to wszystko zajęło, ale z każdą kolejną chwilą chcieliśmy więcej i więcej. Ze ścisłego centrum przeszliśmy się jeszcze na targ z pamiątkami kupić coś dla rodziny i odpocząć ze dwie godziny w hotelu. Gdy zaczęło się ściemniać ruszyliśmy dalej na plac Giribaldi, gdzie każdego wieczora zbierają się Mariachi. Liczyliśmy, że będą pięknie grali na każdym rogu, ale niestety się zawiedliśmy, paradowali jedynie w swoich pięknych strojach niczym pawie popijające kawę i palące papierosy. Jedynie kilku z nich przygrywało gringo podczas picia Tequili w barze, reszta miała to gdzieś. Odpuściliśmy po godzinie, zjedliśmy jeszcze kolację gdzieś po drodze i wróciliśmy do hotelu spać.

Mieliśmy nadzieję że na kolejną noc przyjmie nas host tu w Mexico city, ale się nie udało, więc rano dopłaciłem za trzecią z kolei i po dziesiątej ruszyliśmy. O dziwo pod hotelem rozłożyło nam się targowisko z zieleniną, więc nie mogliśmy odpuścić i kupiliśmy trochę owoców za grosze (rozkładają się chyba co środę, wcześniej ich nie było). Później spacerkiem kilka przecznicna główny plac Zocalo i targ świąteczny na Venustiano Carranza. Gdzieś po drodze udało nam się dorwać Pembaco z kurczakiem (ciasto z nadzieniem, zmarzone w głębokim oleju) za 14 peso, a że nie jedliśmy śniadania, to warto było spróbować czegośnowego.

Idąc dalej trafiliśmy na targ Manzanarez z dobrym jedzeniem i masą kosmetyczek hurtowo robiących pazokcie, dajcie wiarę, stoisk było dziesiątki. Więc jeśli któraś z pań będzie miała problem, to tu napewno się nią odpowiednio zajmą. W końcu jednak doszliśmy do prawdziwego celu, na targ Sonora, chyba największy w całym Meksyku, nie jestem dokładnie pewien. Dla mnie był największym, naktórym byłem kiedykolwiek. Oprócz głównego budynku i placu, rozciąga się na kilka kolejnych przecznic, razem z sąsiadującymi uliczkami. Można tu kupić dosłownie wszystko, jeśli chcecie urne na prochy w kształcie czaszki, to ją dostaniecie właśnie tu. Kadzidła, zioła, wszelkiej maści przyprawy, mieszanki szczęśliwych ziół, Maryjki i inne święte obrazki też tu są. Nie przeszkadza to jednak żeby zaraz obok sprzedawali eliksiry, laleczki Vodo, mieszanki dziwnych rzeczy na każdą dolegliwość i intencję, trafiliśmy nawet na dwie czarownice. Z każdym krokiem przestawaliśmy ogarniać co się do okoła dzieje, miejscami targ przypominał ten z ulic Śmiertelego Nokturnu w Harrym Potterze. Dalej były stoiska z wszelkiej maści zwierzętami, takimi jak psy, koty, świnki morskie, kury czy żółwie, ale chętni mogli też kupić pawie, wrony, sowy, krokodyla, a nawet kilkumetrowego Pytona. Oprócz tego wszelkiej maści pamiątki, wyroby z drewna, buty, biżuterię, ozdoby świąteczne, marihuanę i tysiące innych rzeczy których nie wymieniłem, a na które nikt z nas by nie wpadł, że mógł by właśnie tam je znaleźć. Wystarczyło by dobrze poszukać, albo zapytać. Tutaj teżpo raz pierwszy spróbowałem prażonych świerszczy, plecam :D.

Spędziliśmy tam dobre dwie godziny, często porywani przez tłum ludzi, spokojnie można powiedzieć że były ich dziesiątki tysięcy, tak jak tysiące straganów. Nie wiem czy udało się nam zobaczyć chociaż dwadzieścia procent tego molocha, ale zaczął nas przytłaczać i szukaliśmy spokojnego miejsca do odpoczynku, za dużo już tego było na dzisiaj. Pszliśmy do najbliższej stacji metra i pojechaliśmy na Chapultepec, do jednego z największych parków świata. Monika kupiła paczkę orzeszków i za 20 peso mieliśmy niezłą frajdę z wiewiórami, pozowały dozdjęć, momentami wchodziły nagłowę, a orzechów szukały dosłownie wszędzie. Przez pierwsze pół godziy było fajnie, do czasu jak nie przyleciało całe stado, wtedy chyba one miały większą frajdę skacząc po Monice, której chwilę wcześniej skończyły się orzechy.

Gdy szliśmy dalej przez park, przypadkiem trafiliśmy na domorosłego czarodzieja prowadzącegojakiś wywód przed gromadką ludzi, trzymając przy tym szklankę wodyi jakąś buteleczkę z czarnym płynem. Nie rozumiałem zbyt wiele, jedynie dziesiątki razy powtarzane słowo śmierć. Dalej na całej długości jednej z uliczek można było kupić kolejne pamiątki, lody i jedzenie. Tym razem taniej niż na mieście, wkońcu mogłem kupić koszuklę którą upatrzyłem nad wodospadami Agua Azul, tylko tym razem za połowę ceny.

Dawno tak intensywnie nie zwiedzaliśmy jak przez ostatnie dni, park był ogromny, a chcieliśmy jeszcze dzisiaj coś zobaczyć, więc niestarczyło by czasu. Zajrzeliśmy jeszcze nad jezioro i aleją poetów powoli kierowaliśmy się do wyjścia. Sprawdziliśmy jeszcze na mapie jak dojechać do kościoła matki Boskiej z Gwadelupy i wsiedliśmy do metra. Po kilku stacjach mieliśmy przesiadkę na Pino Suarez i podobnie jak ostatnim razem próbowali nas okraść. Tym razem było to jednak lepiej zorganizowane, schodząc po schodach jakiś facet zaczął nas dość intensywnie obserwować, po czym zrobił zdjęcie. Chwilę później, gdy wsiadaliśmy do metra, jakaś parka zrobiła przy wejściu sztuczny tłum i próbowali ukraść nam nerki. Monice odpuścili po chwili bo miała spiętą na opaski zaciskowe i nie udało im się jej odpiąć. Ja zapomniałęm dzisiaj tego zrobić i w ostatniej chwili złapałem moją za pasek, poczułem tylko jak lekko opadła i zobaczyłem jak facet próbował z nią wyskoczyć. Całe szczęście że drzwi się zamknęły i nie zdążył, byłoby po kamerce, telefonie i kluczach do hotelu. Reszta była w tej ukrytej.

Jeśli ktoś z was będzie na Pino Suarez, albo dwóch okolicznych stacjach, niech trzyma się na baczności. Z tego co widzieliśmy, to krążą między tymi trzema stacjami, ale głównie na tej, więc uważajcie. Po tym wszystkim odechciało nam się czegokolwiek, przesiedliśmy się jeszcze raz a inną nitkę i wysiedliśmy na Normal. Miał być tam kościół, ale chyba coś mi się pomyliło i trafiliśmy w złe miejsce. Jednak nie mieliśmy już ochoty wracać metrem tych kilku stacji, więc piechotą dotarliśmy na hidalgo, zjedliśmy jeszcze po kilka tacosów na kolację i po 19 leżeliśmy już w wyrku.

PS: jeśli ktoś chciałby tu przyjechać zwiedzać miasto, a niema pomysłu na nocleg, to polecamy hotel Polly. Mieści się 5 minut od stacji Hidalgo, na rogu Celle Zaragoza i Orozco y Berra. Okolicadość ciekawa, wieczorami kręci się sporo prostytutek, ale jest wszędzie blisko i może posłużyć jako bardzo dobrabaza wypadowa. Za noc wychodzi 273 peso od pokoju dwuosobowego, codziennie sprzątają i co najważniejsze, nie kradną. Zostawiliśmy drobne i całą elektronikę na wierzchu, nigdy nic nie zginęło, a nawet przybyło. Sprzątaczka znalazła w pokoju jakiś kolczyk i położyła go obok reszty naszych rzeczy.